Good Practice

“Ja, maar wat als alles lukt?"

Praktijkklas regio Naaldwijk/Honselersdijk.

De overstap van de reguliere basisschool naar praktijkonderwijs is best groot. Niet in de laatste plaats, omdat kinderen en ouders geen beeld hebben wat praktijkonderwijs inhoudt. Om een beter beeld te geven van het praktijkonderwijs is in onze regio de praktijkklas gestart als innovatieproject. Twaalf kinderen die in aanmerking komen voor praktijkonderwijs en nu in groep 7/8 zitten komen naar SBO De Diamant voor de lessen die gericht op het praktisch aanleren van rekenvaardigheden op niveau eind groep 5/ midden groep 6. Het doel is hierbij om de leerlingen meer inzicht te geven op de gebieden meten en wegen door hierbij praktisch bezig te zijn. Ook de onderdelen tijd en geld komen hierbij aan de orde. Dit wordt gedaan door kooklessen (recepten lezen, afwegen etc.) en handvaardigheid (bouwtekeningen lezen, meten, gereedschapgebruik etc.). Doordat leerlingen praktisch, en met elkaar, aan de slag gaan komen ook vaardigheden als samenwerken, plannen, zelfstandigheid etc. aan bod. Op SBO De Diamant is een kooklokaal en een goed ingericht handvaardigheidslokaal beschikbaar. Praktijkdocenten van de Diamant, juf Annemarie (koken) en meester Kees (handvaardigheid) zullen de lessen geven, samen met juf Annelies, leerkracht van de Hoeksteen (Honselersdijk).

 

 

‘EEN PASSENDE KANS’

 

Een mooi en inspirerend verhaal van een IB-er en een leerling die hebben mogen ervaren wat ‘Een passende kans” “Juf ik wil ook graag met die kinderen samen spelen” zei Joost vorige week. “Weet je nog hoe je dat kan vragen?” Dapper stapt Joost op een groepje kinderen af en vraagt of hij mee mag doen. De kinderen kijken hem en elkaar aan en besluiten dat Joost mee mag doen. Joost kijkt heel blij en de leerkracht steekt haar duim op ter bevestiging. Joost zegt verder nog: “Wat fijn dat ik mee mag doen.” De andere kinderen vinden het ook leuk dat Joost aansluit.Dit was een aantal weken nog niet mogelijk geweest. Joost heeft geleerd hoe hij anderen een compliment kan geven en hoe hij vraagt om mee te mogen spelen. Daar waar Joost voorheen achter andere kinderen aanrende of op een fysieke manier contact zocht, maakt hij nu op een wenselijke manier contact. Joost is nu onderdeel van de groep. De kinderen vinden hem niet langer vreemd of onaardig, maar zien Joost als één van hun vriendjes. Door een passende kans in te zetten heeft Joost in zes weken tijd, door intensief te oefenen grote stappen voorwaarts gezet en functioneert hij nu goed op school. Wat zijn we blij dat we dit in zo’n vroeg stadium, preventief hebben kunnen inzetten